Petőfiszállási Petőfi Sándor Általános Iskola

 
 

Petőfiszállás a Kiskunság egyik települése Kiskunfélegyháza közelében. A település és az iskola is büszkén viseli híres költőnk nevét.

Intézményünknek jelenleg 113 diákja, 14 főállású tanára valamint 4 technikai dolgozója van. Több óraadó ill. utazópedagógus  dolgozik iskolánkban. Teljes a szakos ellátottság. Pedagógusaink aktív résztvevői a helyi közéletnek is.

 Iskolánk 2 épületrészből áll. Mivel nincs önálló tornatermünk, így a faluház nagy termében tartjuk a testnevelésórákat és a nagyobb rendezvényeinket is.

Minden évfolyamon egy-egy osztályunk van, 12-20 fő közötti osztálylétszámokkal. Tanulóinknak, több mint a fele külterületről jár be, mert nagy tanyavilág veszi körül az apró belterületi részt. Sokan járnak messziről kerékpárral, van, aki vonattal mások az iskolabusszal érkeznek. Igyekszünk minél több segítséget megadni diákjainknak. Naponta kapnak tejterméket és gyümölcsöt is, a napi háromszori étkezést az önkormányzati konyha biztosítja.

Kicsinységünk az előnyünk és hátrányunk is egyben- kislétszámú osztályainkban családias a hangulat, több idő és odafigyelés jut egy tanulóra. A létszámkorlátok miatt viszont félünk attól, hogy nem lehet önálló osztályokat indítani.

Szép, barátságos, nagykiterjedésű parkosított udvarunk van, ahol a kis diákok még a fákat, bokrokat örökbe is fogadták.

Még az önkormányzati fenntartás alatt folyamatosan felújítottuk a tantermeket (új ablakok, új kazán), a parketta felújítást a KLIK támogatta.

Iskolánkban igen magas a BTMN és SNI tanulók száma, akikkel fejlesztő- illetve gyógypedagógusok foglakoznak.

Büszkék vagyunk a korszerű informatika termünkre, melyet pályázatból sikerült újjávarázsolni, és a szép, jól felszerelt könyvtárunkra, mely az  iskolai feladatok mellett a község lakóinak igényeit is kiszolgálja.

Jó kapcsolatokat ápolunk a Kiskun Művészeti Iskolával, így délutánonként zene, néptánc és társastánc foglakozásokon vehetnek részt diákjaink. Szakköri foglakozásokon is bővíthetik tudásukat gyermekeink. Német, angol, informatika szakkör mellett énekkari, sportkör i foglakozások igyekszünk a tehetségeket kibontakoztatni, ápolni.

A NAT-ban engedélyezett szabadon felhasználható órákat elsősorban a matematika és a magyar tantárgyak óraszámának megemelésére fordítottuk az alapkészségek jobb kialakítása és fejlesztése miatt.      

Gondot fordítunk a hagyományápolásra, jó kapcsolatok építettünk ki falunk önkormányzatával, az itt működő civil szervezetekkel. Sok programot szervezünk együtt a pálos atyákkal.

 
 

Görgey Artúr Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 

 

Intézményünk Abaúj legdélibb csücskében, Ongán megtalálható közoktatási intézmény. A nevelőtestület létszáma a 2013/2014. tanév végén 37 fő. Az alapfokú művészeti oktatásban összesen 7 nevelő dolgozik.

Az osztálylétszámok a törvényes keretek között mozognak. 2013. október 1-én 366 tanulója volt az iskolának. A „számított tanulólétszám” megközelíti az 500 főt. A tanulók 19 tanulócsoportot alkotnak, átlagosan 22-24 fős létszámokkal. A nyolcadik évfolyamon három tanulócsoport, a többi évfolyamokon 2-2 tanulócsoport működik. Egy alsó tagozatos és egy felső tagozatos eltérő tantervű összevont tanulócsoportban foglalkoztatjuk a csak szegregáltan nevelhető tanulókat.

A 2, ill. 3 főnek számító tanulók száma enyhe fokban, de fokozatosan emelkedik. Ennek a tanulói körnek az ellátása fokozott szakmai kihívást és nagyon alaposan átgondolt csoportkialakítást feltételez. Tovább csökkent az enyhe fokban értelmi fogyatékos tanulók száma. Számukra gyógypedagógiai szakellátást és speciális habilitációs egyéni fejlesztést biztosítanak.

Az alapfokú művészetoktatás a 2013/2014. tanévben 160 növendékkel kezdte el a munkát. A legjelentősebb létszámot a néptánc tanszak mondhatja magáénak. A négy tanév óta fennálló rendszer szerint 92 tanuló vesz rész a tanszak munkájában. A néptánc oktatás eredményességét több meghívás is mutatja. Zeneművészeti ágban (zongora, furulya és trombita) 21, a képzőművészeti ágban (rajzolás-festés, ill. fotó-film) 34, a színjáték tanszakon 16 növendék kap felkészítést.

A tanulók szociális helyzete tükrözi a város lakóinak gazdasági és szociális helyzetét. A hátrányos helyzetű, illetve halmozottan hátrányos helyzetű tanulók családjai rossz anyagi körülmények között élnek, arányuk meghaladja a 70 %-ot.

A XX. század elején a református felekezeti iskola államosítása után épült iskolaépületet 2006-ban teljesen korszerűsítették, illetve 1964-ben és 1980-ban újabbakkal bővítették. A műemlék jellegű Kóczán kastélyban kialakított 500 adagos napköziotthonos konyha biztosítja a gyermekek étkeztetését.

A tanulólétszám a század közepétől az ongai iskolában a 2000-es évekig folyamatosan növekedett: 1948:342 fő, 1960: 372 fő, 1970:453 fő, 1980: 474 fő, 1990: 515 fő, 2000:575 fő. Az általános iskola személyi összetétele jó alapot nyújt a színvonalas pedagógiai munkához. Teljes körű a szakos tanári ellátottság. Az iskola pedagógusai a helyi közélet aktív szereplői, képviselői jelen vannak a település társadalmi-, kulturális- és sportszervezeteiben.

Az iskola éves munkatervében kiemelkedő szerepet kap a hagyományőrző tevékenység. A nemzeti ünnepekhez kapcsolódó színvonalas műsorokat a település rendezvényeken mutatja be az iskolaközösség. Évente egy alkalommal „Bemutatkozik az iskola”címmel egész estét betöltő kulturális rendezvényen lépnek fel a tanulóink. A télbúcsúztató farsangi karneválokat a kiszehajtás néphagyománya egészíti ki, amit a jól működő Diákönkormányzat szervez az elsősök „Csibeavató”-ja és a 8. osztályosok „Fészekhagyó”programja mellett. Az ongai iskola széles kapcsolatrendszerrel rendelkezik, amit a jövőben bővíteni szeretne. Tanítványaink több mint fele érettségit adó elsősorban miskolci középiskolában folytatja tanulmányait. A tehetséggondozást szolgáló tanulmányi, kulturális és sportversenyeken az iskola jelentős sikereket tud felmutatni.